Schron kolejowy Hitlera
Na granicy wsi Stępina i Cieszyna w województwie podkarpackim znajduje się jeden z największy na świecie schronów kolejowych z czasów II Wojny Światowej. Wybudowany przez Organizację Todt obiekt jest u dostępny do zwiedzania i pełni dziś rolę atrakcji turystycznej.
Tunel schronowy w Stępinie-Cieszynie, nazwany schronem nr 1, wchodził w skład kwatery głównej Hitlera „Anlage Sud” . Kompleks w Stępinie wybudowany został w latach 1940-1941. W skład kompleksu wchodziło kilkadziesiąt obiektów (schrony, bunkry strażnicze, kwatery, budynki zaplecza technicznego). Największym obiektem był naziemny tunel schronowy dla pociągów sztabowych Hitlera.
Grubość ścian tunelu przekracza 2 metry, długość tunelu to 393 metry. Schron posiadał zabezpieczenie przed atakiem chemicznym. Tunel posiadł też połączenie kanałem podziemnym z odległym o 80 metrów schronem numer 2.
Adolf Hitler z tunelu skorzystał tylko raz. W dniach 27-28 sierpnia 1941 roku, na terenie kompleksu doszło do spotkania z Benito Mussolinim. W tym czasie w tunelu ukryty był pociąg wodza III Rzeszy.
Pod koniec II Wojny Światowej, tunel przez moment pełnił rolę szpitala polowego Armii Czerwonej.
W PRL-u tunel przejęło Ludowe Wojsko Polskie, które w latach 60 wydzierżawiło go Narodowemu Bankowi Polskiemu. Później siedzibę miała tam Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna w Stępinie. W 2000 roku obiekt został wykreślony z ewidencji wojskowej i przekazany gminie Frysztak.
Obecnie jest udostępniony do zwiedzania.
Aktualne informacje dla turystów dostępne są na stronie www.schronkolejowy.pl/
tekst/foto: Dariusz Grochal
video: Marcin Strzyżewski